Generelt om fravær

Der er mødepligt på Specialuddannelsen for psykiatrisk og børne-/ungdomspsykiatrisk sygepleje, og ved fravær gælder de samme regler og retningslinjer, som den uddannelsestagende er ansat under.

Fravær over 10 %

Individuel samtale

Ved fravær over 10 pct., fra henholdsvis teoretisk- eller klinisk uddannelse gældende i hver af de 4 uddannelsesperioder, vurderer lederen af uddannelsen hvorvidt, den uddannelsestagende skal udarbejde:

  • En refleksiv rapport med afsæt i en teoretisk bearbejdning af de forsømte fagområder/klinikdage

 eller

  • En forlængelse af uddannelsestiden svarende til fraværet

Der afholdes en individuel uddannelsessamtale mellem lederen af uddannelsen og den uddannelsestagende, med henblik på en faglig vurdering i forhold til om fraværet kan indhentes ved udarbejdelse af refleksiv rapport, eller om der skal ske en forlængelse af uddannelsen. Endelig afgørelse træffes af lederen af uddannelsen.

Den uddannelsestagendes nærmeste leder orienteres på mail, og skal inddrages i processen ved en vurdering af en forlængelse af uddannelsen.

Refleksiv rapport ved fravær over 10 % på uddannelsen

Den uddannelsestagende skal, i relation til læringsmål for den pågældende periode, demonstrere kompetencer inden for de teoretiske fagområder eller kliniske uddannelsesdage, hvor den uddannelsestagende ikke har været til stede i relation til den sygeplejefaglige kontekst.

Refleksiv rapport ved fravær i den teoretiske uddannelse

  • Udarbejdelse af en skriftlig redegørelse, hvori der indgår refleksioner og overvejelser omkring de teoretiske fagområders anvendelse i klinisk praksis
  • Den skriftlige redegørelse femlægges mundtlig for lederen af uddannelsen med en varighed på 5 minutter

Den skriftlige redegørelse følger de redaktionelle retningslinjer for  opgaveskrivning, og har et omfang på max. 6000 anslag.

Den refleksive rapport sendes elektronisk til lederen af uddannelsen på et nærmere angivet tidspunkt.

Den mundtlige del fremlægges for lederen af uddannelsen med en varighed på 15 minutter uden for teori- og kliniktid, efter et nærmere aftalt tidspunkt.

Refleksiv rapport ved fravær i den kliniske uddannelse

  • Udarbejdelse af en skriftlig redegørelse, hvori der indgår refleksioner og overvejelser omkring den uddannelsestagendes arbejde med den/de kliniske problemstillinger i praksis, som er den uddannelsestagendes fokus under uddannelsen
  • Den skriftlige redegørelse fremlægges mundtligt for lederen af uddannelsen med en varighed på 15 minutter

Den skriftlige redegørelse følger de redaktionelle retningslinjer for opgaveskrivning, og har et omfang på max. 6000 anslag. Den refleksive rapport sendes elektronisk til lederen af uddannelsen på et nærmere angivet tidspunkt.

Den mundtlige del fremlægges for lederen af uddannelsen med en varighed på 15 minutter uden for teori- og klinktid, efter et nærmere
aftalt tidspunkt. Så vidt muligt skal den uddannelsestagende indhente de forsømte klinikdage på øvrige arbejdsfrie dage.