Se og hent materialer der er henvendt til kliniske vejledere på uddannelsen.

Vejlederens rolle

Som klinisk vejleder spiller du en central rolle i at understøtte og udvikle den uddannelsestagendes kompetencer i praksis. Den uddannelsestagende bringer nye perspektiver og handlemuligheder fra den teoretiske del af uddannelsen ind i klinikken, hvor de udfordres af praksissens kompleksitet og uforudsigelighed.

Din opgave er at facilitere denne udvikling ved at skabe muligheder for, at den uddannelsestagende kan afprøve og videreudvikle deres færdigheder og perspektiver gennem aktiv deltagelse i sygeplejen.

Din vejledning er afgørende for, at den uddannelsestagende kan bearbejde kliniske problemstillinger kontinuerligt. Gennem din støtte skal den uddannelsestagende kunne udvikle deres argumentation og identificere de næste skridt i deres faglige udvikling. I vejledningssamtalerne skal I sammen evaluere og planlægge, hvordan den uddannelsestagende bedst muligt kan nå deres læringsmål.

Du skal også opfordre til, at den uddannelsestagende løbende diskuterer også sygeplejen med kollegaer, samarbejdspartnere og nærmeste leder

Kvalifikationer for vejleder

For at sikre høj kvalitet i vejledningen skal kliniske vejledere opfylde følgende kvalifikationskrav:

  • Autorisation som sygeplejerske.
  • Specialuddannelse i psykiatrisk sygepleje, eller en master- eller kandidatuddannelse.
  • Erfaring inden for psykiatrisk sygepleje med tilknytning til området.
  • Faglig, personlig og ajourført viden relevant for funktionen.

Din rolle som klinisk vejleder er afgørende for at sikre en sammenhængende og udviklende uddannelsesoplevelse for den uddannelsestagende. Gennem dit engagement og din faglige viden bidrager du til at forme fremtidens kompetente og reflekterede sygeplejersker.

Studiebesøg og samarbejde

Du skal hjælpe den uddannelsestagende med at planlægge relevante studiebesøg, der kan give indsigt i døgnbaserede, akutte, ambulante, kommunale og udgående psykiatriske og børne-/ungdomspsykiatriske funktioner eller relevante kommunale tilbud/boformer.

Studiebesøgene skal bidrage til en varieret erfaring og styrke forståelsen af forskellige patientforløb.

Kriterier for kliniske uddannelsessteder

Det kliniske uddannelsessted skal opfylde følgende kriterier for at sikre en optimal læringsoplevelse:

  • Mulighed for, at den uddannelsestagende løbende kan deltage aktivt i den kliniske sygepleje, inklusiv komplekse og uforudsigelige forløb.
  • Mulighed for deltagelse i klinisk arbejde i overensstemmelse med de formulerede læringsmål for hver uddannelsesperiode.
  • Adgang til vejledning fra en eller flere af specialuddannelsens godkendte og udpegede kliniske vejledere.
  • Mulighed for, at den uddannelsestagende i den sidste del af hver uddannelsesperiode kan undervise og dele viden om det opnåede læringsudbytte til relevante samarbejdspartnere.

Hent bedømmelsesskema

Den kliniske vejleder skal godkende hver klinisk periode, som den uddannelsestagende har gennemført.

Hent bedømmelsesskema (PDF - skal laves generel)

Kontakt din uddannelsesregion

Uddannelsesregion Nord

Leder af specialuddannelsen
Lotte Herskind
Tlf. 2169 2911
Mail: Lotte.herskind@rm.dk

Uddannelsesregion Syd

Leder af specialuddannelsen
Lene Hovedskou
Tlf.: 2479 8232
Mail: Lene.Hovedskou2@rsyd.dk

Uddannelsesregion Hovedstaden

Leder af specialuddannelsen
Ina Mie Rasmussen
Tlf. 3866 9718
Mail: Ina.mie.rasmussen@regionh.dk

Uddannelsesregion Sjælland

Leder af specialuddannelsen
Jane Irene Lorentzen
Tlf. 9356 7231
Mail: jaip@regionsjaelland.dk