Om uddannelsen
Læs mere om uddannelsen og se uddannelsesordningen,
Om uddannelsen
Specialuddannelsen i psykiatrisk og børne-/ungdomspsykiatrisk sygepleje er en 1-årig kompetencegivende videreuddannelse for sygeplejersker, som planlægges til at strække sig over 1,5 år, hvor de overskydende uger skal foregå i klinisk praksis, og skal bruges til at sikre træning og implementering af den uddannelsestagendes nye kompetencer erhvervet gennem uddannelsesforløbet.
De overskydende uger placeres i forlængelse af uddannelsens 3. uddannelsesperiode, og er ikke en del af den ordinære uddannelse. Den uddannelsestagende er derfor i ansættelse i eget afsnit, og efter en periode med træning og implementering af nyerhvervede kompetencer, genoptages uddannelsen i 4. uddannelsesperiode, som afsluttes med en eksamen.
Uddannelsen er et fuldtidsstudium med uddannelsesstart i august.
Se optagelseskrav og ansøg i din regionKlinik og teori
Sammenspil mellem teori og klinik
Samspillet mellem læring i teori og klinik er en forudsætning for, at udvikle viden, færdigheder og kompetencer inden for klinisk psykiatrisk og børne-/ungdomspsykiatrisk sygepleje gennem uddannelsens faglige og pædagogiske progression.
Uddannelsen er planlagt, så der kontinuerligt veksles mellem bearbejdning af teoretiske og kliniske aspekter af de sygeplejefaglige problemstillinger, og det er gennem aktiv deltagelse i komplekse patientforløb i klinisk praksis at læring understøttes, hvilket fremmer transfer mellem læringen i det kliniske og det teoretiske rum.
Teori
Viden om og erfaringer fra praksis er afsættet for arbejdet i de teoretiske perioder. Det betyder, at du kontinuerligt vil kunne inddrage aspekter fra praksis i analyse, diskussion og vurdering af ny viden. Viden skal her forstås bredt som forskningsbaseret viden, såvel som andre former for viden f.eks. erfaringsbaseret viden og faglig dømmekraft.
Gennem analyse, diskussion og vurdering opnår du nye perspektiver på de kliniske problemstillinger, og udleder nye handlemuligheder for sygeplejen.
Klinik
Nye perspektiver og handlemuligheder, der er udviklet i den teoretiske del af uddannelsen bringes med tilbage til eget afsnit.
De nye perspektiver og handlemuligheder udfordres typisk, når du møder uforudsigeligheden og kompleksiteten i praksis. Det er derfor afgørende for udvikling af nye færdigheder og kompetencer, at du gennem deltagelse i sygeplejen, afprøver og udvikler perspektiver og handlemuligheder. Gennem planlægning, udførelse og evaluering af sygepleje i komplekse forløb, opstår nye spørgsmål, der løbende bearbejdes i den kliniske del, og tages med til den næste teoretiske periode.
Klinisk vejledning
Vejledning hos klinisk vejleder er en forudsætningfor en kontinuerlig bearbejdning af de kliniske problemstillinger i den kliniske del af uddannelsen. I vejledningen afprøver og udvikler du din argumentation, og aftaler løbende de næste skridt i udviklingen af kompetencer og færdigheder. Du diskuterer også løbende sygeplejen med kollegaer, samarbejdspartnere og nærmeste leder.
Cirkulære og bekendtgørelser
- Bekendtgørelse om uddannelse til specialsygeplejerske i psykiatrisk og børne-/ungdomspsykiatrisk sygepleje (retsinformation.dk)
- Bekendtgørelse om karakterskala og anden bedømmelse ved uddannelser på Uddannelses- og forskningsministeriets område (karakterbekendtgørelsen).
- Bekendtgørelse om eksamener og prøver ved professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser
Formål
Formålet med specialuddannelsen i psykiatrisk og børne-/ungdomspsykiatriske sygepleje er, at sygeplejersken udvider sine faglige og kliniske kompetencer med henblik på at varetage funktionsområdet som specialsygeplejerske i psykiatrisk og børne-/ungdomspsykiatrisk sygepleje og dermed sikrer et fokus på befolkningens mentale sundhed.
Formålet er tillige, at sygeplejersken opnår faglige kompetencer der indebærer en omfattende viden og kliniske færdigheder, hvor derved kan udvise ansvarlighed for helhed, kvalitet, samarbejde og koordinering, samt tager initiativ til udvikling af den kliniske psykiatriske og børne-/ungdomspsykiatriske sygepleje.
Uddannelsen til specialsygeplejerske i psykiatrisk og børne-/ungdomspsykiatrisk sygepleje skal til enhver tid baseres på accepterede faglige standarder, nyeste evidens og politiske målsætninger i psykiatrien og børne-/ungdomspsykiatrien i det primære og kommunale sundhedsvæsen.
Funktionsområde
Specialsygeplejersken er ansvarlig for sin funktionsudøvelse i henhold til sin autorisation som sygeplejerske, jf. lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.
Funktionsområdet for en specialsygeplejerske i psykiatrisk og børne-/ungdomspsykiatrisk sygepleje omfatter, at sygeplejersken på videregående niveau, svarende til niveau 6 i kvalifikationsrammen for livslang læring, påtager sig et særligt ansvar for befolkningens mentale sundhed inden for den kliniske psykiatriske og børne-/ungdomspsykiatriske sygepleje, herunder:- Klinisk psykiatrisk og børne-/ungdomspsykiatrisk sygepleje
- Sundhedspædagogik, formidling og didaktik
-
Kvalitetsudvikling og tværfagligt, tværprofessionelt og tværsektorielt koordinering og samarbejde
Funktionsområdet for en specialsygeplejerske i psykiatrisk sygepleje og børne-/ungdomspsykiatrisk sygepleje omfatter viden, færdigheder og kompetencer til at:
- Sikre tidlig opsporing og forebyggelse af både psykiatrisk og somatisk sygdom, og som i den kliniske hverdag kan arbejde ud fra overordnede strategier, omsætte disse til handling og kommunikere med samarbejdspartnere.
- Påtage sig ansvar i den kliniske hverdag ift. at sikre helhed, kvalitet, tværfagligt samt tværsektorielt samarbejde og koordinering. Blandt andet skal specialsygeplejerskerne medvirke til understøttelse af det tværfaglige og tværsektorielle samarbejde mellem somatiske og psykiatriske samt børne-/ungdomspsykiatriske afdelinger eller mellem regioner og kommuner. Herudover skal de ligeledes understøtte tværsektorielt samarbejde med andre aktører.
- Varetage klinisk lederskab ift. komplekse problemstillinger og med udgangspunkt i sundhedspædagogik vejlede, støtte og hjælpe patienter og pårørende samt undervise og vejede øvrige samarbejdspartnere.
- Udvikle og forbedre klinisk praksis med værdi for patienten, identificere behov for forskning og implementere væsentlige forskningsresultater eksempelvis inden for deeskalering af konfliktsituationer med viden om forebyggelse/brug af tvang, recovery, dobbeltdiagnoser, brugerinddragelse, udfordringer ift. social ulighed og sundhedsteknologi.
- Sikre høj klinisk sygeplejefaglighed og sikkerhed inden for medicinhåndtering.
Kontakt din uddannelsesregion
Uddannelsesregion Nord
Leder af specialuddannelsen
Lotte Herskind
Tlf. 2169 2911
Mail: Lotte.herskind@rm.dk
Uddannelsesregion Syd
Leder af specialuddannelsen
Lene Hovedskou
Tlf.: 2479 8232
Mail: Lene.Hovedskou2@rsyd.dk
Uddannelsesregion Hovedstaden
Leder af specialuddannelsen
Ina Mie Rasmussen
Tlf. 3866 9718
Mail: Ina.mie.rasmussen@regionh.dk
Uddannelsesregion Sjælland
Leder af specialuddannelsen
Jane Irene Lorentzen
Tlf. 9356 7231
Mail: jaip@regionsjaelland.dk